Jean Vanier és a Bárka hagyományos lábmosás szertartása |
Engem személyesen
olyanként érintett a dolog, hogy egy hónapot élhettem a Bárkában, életem egyik
legmeghatározóbb hónapja volt, és a úgy a „barátok” (azok a szellemi,
szociálisan sérült emberek, akik a közösség bentlakói) mint a munkatársak arca
felragyogott, amikor a Jean Vanierval való személyes emlékeikről meséltek.
Nekem az Isten képemet formálta mindaz a Jean Vaniertól olvastam. Kérdéseket hozott fel bennem a hír: LEHET VAJON
BÍZNI ABBAN A TAPASZTALATBAN, ABBAN AZ ISTENKÉPBEN, AMIT EZÁLTAL FEDEZTEM FEL?
HOGY FÉRHET EL EGY EMBERBEN A JÓSÁG ÉS A SÖTÉTSÉG?
Ma, a nagyszerdai bibliai részeket olvasva újra szembesültem ezzel a dilemmával, hisz Jean Vaniernak több könyvében is téma Júdás, Péter és János nagyon eltérő válasza a Szeretetre
(Jézus, a szeretet ajándéka, Entre dans le mystere de Jésus, Jésus vulnérable).
És az már korábban is megfogott, hogy Jean Vanier sosem írt értékítélettel
egyikről sem, valahogy azt kereste, hogy vajon miféle nyomorúság mozgatja
ezeket az embereket árulásaikban, tagadásukban. Ma újra fellapoztam, ahol
Júdásról ír:
Arcabas - La Trahison de Judas |
Iskáriótes Júdás lett az áruló – egy a
tizenkettő közül, akiket Jézus választott.
Júdás Jézussal járt, őt hallgatta,
tanúja volt jóságának és hatalmának.
Jézus szerette őt.
Júdás azonban rejtegette a többiek előtt
Jézus iránti bizonytalan érzéseit.
Nem gondolták, hogy képes elárulni Jézust.
(...)
Így Júdás csókkal árulta el Jézust,
csókkal játszotta a papok kezére, hogy
megöljék.
Halálra adta Jézust.
Miért ez az erőszakos tett,
ez a szörnyű, megvetendő cselekvés?
Csak az irigység késztethet valakit ilyen
lépésre.
Júdást irigység fűtötte!
Bizonyára egyszerre szerette és gyűlölte
Jézust.
Bizonyára csakis magának akarta Jézust.
Ő akart lenni az egyetlen Jézus számára,
mint egy megsebzett gyermek, aki apja után
kiált,
ám bizonytalan érzelmek töltik egy apja
iránt.
Júdás biztos féltékeny volt volt Máriára,
Márta nővérére, Betániában tanúsított viselkedése bizonyítja ezt. (Jn 11)
János, a „szeretett tanítvány” felé is
féltékenységet érzett,
aki az utolsó vacsoránál Jézus keblére
hajolt (Jn 13).
Júdás be akarja bizonyítani, hogy ő is
valaki,
hatalmat akart.
Jézus nélkülözhetetlen támogatója akart
lenni,
aki elősegíti, hogy politikailag és
vallásilag sikert arasson.
Júdás semmi esetre sem akarta, hogy Jézus
gyönge legyen,
neki nem a könyörületes, közösségteremtő
Jézus kellett.
Júdás hihetetlenül megtört, szorongással
teli ember volt.
Nem tudott felengedni, és képtelen volt
Jézusba vetni a bizalmát.
A szorongás kedvező talaj a kísértő számára.
A szorongás, a gonosz sugallta irigység,
gyűlölet borzasztó tetteket szülhet.
(Jean
Vanier: Jézus, a szeretet ajándéka, 119-120 o.)
Nagy
felfedezés volt számomra a Taizé alapító Roger testvérről, illetve az ő
soraiból is olvasni, hogy ő is sokat küzdött a szorongással. Roger testvér is
sötét világokra, a meghasonlottság elemeire bukkant. „Harc és szemlélődés”
könyvében így vall erről: „Mindnyájunkban
rejlenek szakadékos mélységek, ismeretlen valóságok, kétségek, vad
szenvedélyek, titkos szenvedések... de bűntudat is, soha be nem vallott dolgok,
olyannyira, hogy rettenetes ürességek tárulnak elénk. Ösztönök kavarognak
bennünk, azt sem tudjuk, honnan törnek elő – ősapai emlékek-e vagy örökletes
meghatározottságok? Ha gyermeki bizalommal hagyjuk, hogy Krisztus imádkozzék
bennünk, egy szép napon tátongó mélységeink is lakhatóvá válnak. ”
És hát ki
másnak a napló bejegyzésével zárnám e nagyszerdai úton levést, mint az Etty
Hillesum felismerésével, aki megjárta a maga külső belső útját a szorongástól a
szabadság felé:
„Az
egyetlen dolog, amit ezekből az időkből megmenthetünk, és az egyetlen dolog,
ami számít, a Te kis morzsád mibennünk, Istenem. És talán hozzájárulhatunk
ahhoz is, hogy kiássunk mások meggyötört szívéből. Igen, Uram, úgy tűnik, hogy
te nem tudod megváltoztatni a körülményeket, mert azok is az élet részét
képezik. Nem okollak érte, később majd te vonsz felelősségre minket. És minden
szívveréssel nő bennem a bizonyosság, hogy te nem tudsz segíteni, hanem rajtunk
áll, hogy segítsünk neked, és az utolsó leheletünkkel is megvédjük hajlékodat
mibennünk”.
S így a végére valahogy irgalmasabb szemmel tudok nézni a Jean Vanier útjára, életére, s ugyanakkor hálás vagyok a Bárkának, hogy az első vallomás után nyomozást indított, felfedte az igazságot annak minden következményével. És hümmögöm magamban az ősi keleti dallammal: "Ó, Jézus Krisztus, Istennek Fia, könyörülj rajtam, bűnösöm."
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése